Předchozí měsícZáří 2024Následující měsíc

Víkend naplno

7.11.2010

Pohádkové hory 2010 pohledem asistentky

Mám kamaráda, se kterým už se několik let přeme o to, jaký z večerníčků je ten NEJ. On si pevně stojí za Maxipsem Fíkem. Omlouvám se Péťovi i všem ostatním příznivcům tohoto chlupatého stvoření, ale nenechte se vysmát Jednoznačně nejlepším večerníčkem je Krakonoš.
Toto přesvědčení se ve mně ještě více ukotvilo ve středu 27. 10. 2010 krátce před polednem, kdy naše posádka čítající 13 dětí – převážně žáků Speciální školy v Poděbradech, 6 asistentů, 2 maminky a jejich drobné ratolesti, opustila prostory autobusu a ocitla se na parkovišti v centru Pece pod Sněžkou. Museli jsme zaklonit hlavy, abychom si lépe prohlédli majestátnost Krakonošových hor, na vrcholcích zasypané prvním letošním sněhem.
Po výstupu z autobusu silní muži naložili naše zavazadla do aut a zamířili do chalupy, kam jsme za nimi měli zanedlouho pěšmo dorazit i my. Nadechli jsme se tedy svěžího horského vzduchu a vyrazili vstříc Krakonošovu království.
Pokud předpokládáte, že vstříc Krakonošovu království rovná se stoupat do kopce, předpokládáte správně.Tak tomu skutečně je a ne jinak to měla i naše výprava. Prvně jsme přešli Pec, minuli několik hotelů, restaurací a obchůdků se suvenýry a stále stoupali. Za nedlouho jsme vešli do lesa, nechali za sebou ( nebo spíš pod sebou? ) pohádkově zurčící potůček, několik sjezdovek a stále stoupali a stoupali. Šli jsme dál, minuli několik rozcestníků s ukazatelem na chatu Svornost, kam jsme mířili, a stále jsme stoupali a stoupali a stoupali a já jsem si začala představovat Maxipsa Fíka, kterému bych se omluvila za dlouholeté posmívání a který by si nás všechny naložil hřbet a donesl nás do vytyčeného cíle.
Ale to už se před námi začala rýsovat chata Svornost. Podobně jako my v tu chvíli se museli cítit Jeníček s Mařenkou, když po putování za světýlkem došli až k perníkové chaloupce. Chata Svornost vyhlížela stejně lákavě. Naštěstí pro nás nejen zvenčí, ale i zevnitř. Místo zlé ježibaby s bradavicí a klecí místo hladomorny nás tu po bleskovém ubytování přivítala královská hostina připravená a podávaná, ostatně jako další hostiny během našeho 5-ti denního pobytu, přímo pohádkovým personálem.
Po obědě jsme se ještě vydali prozkoumat okolí chaty a po večeři, drobných hrátkách na pokojích a v místní klubovně s fotbálkovým stolem jsme my, asistenti, uložili děti a konečně i sebe ke spánku, abychom si nechali zdát o dobrodružství, které tu na nás čeká. A jedno takové přišlo hned následující den.
„Půjdem dneska na lanovku?“ přivítá mě Tom, když přicházím pokoj č. 6 vzbudit ke snídani. „Ano, Tome.“ Dneska se skutečně chystáme na lanovku a cestu k ní, na které se k nám připojují další účastníci našeho horského zájezdu – několik maminek, tatínků a jejich malinkých dětiček, máme naprosto přesně vypočítanou. Neztrácíme tedy čas a tak, jako jsme včera stoupali a stoupali, dnes klesáme a klesáme, přičemž zdárně překonáváme všechny ledové překážky, které se nám staví do, přesněji řečeno, které nám leží na cestě. Za pět celá už stojíme u prozatím nehybné sedačkové lanovky. Pět minut po celé se už vznášíme, podobně jako Petr Pan se svou vílou Zvoněnkou, nad krajinou. Jsme několik metrů nad zemí a překonáváme přes dvanáct set metrů vysokou horu, na jejímž vrcholu stojí ze železné konstrukce postavená rozhledna.
A na tu se drtivá většina naší výpravy rozhodne vystoupat. I naši kluci-bojovníci, Máťa s Mílou, se za pomoci svých asistentů vydrápou až na samotný vrchol. A za tu námahu je nám všem dopřána královská odměna. Před námi se rozprostírá krajina, ze které by mohl brát inspiraci i tvůrce Panovi Země Nezemě.
Po lanovkovém dobrodružství, pravidelné večerní očistě a spánku na nás čeká nový den spolu s další dobrodružnou cestou. Tentokrát na boby. Přesněji na bobovou dráhu, kde boby samy jezdí neuvěřitelnou rychlostí z kopce plného zatáček, ale dokonce i do kopce. Podobně jako sáňky Samochodky z pohádky Mrazík. Držíme si tedy čepice a bobovku smějící se, v prudkých zatáčkách z plna hrdla křičící, několikrát pokoříme.
Další den se jako Maruška od 12 Měsíčků vydáváme do mrazivého lesa hledat jahody, borůvky a maliny. Na rozdíl od Marušky nám na cestu, stejně jako předešlé dny, svítí sluníčko a tak je naše cesta o dost veselejší než ta Maruščina. Zvlášť, když víme, že pokud neztratíme směr, čeká nás pohádkový nález v podobě jahodového čaje, borůvkových palačinek či malinových pohárů v místní horské restauraci.
Od správného kursu jsme se neodklonili, restauraci jsme objevili. Brzy se tak vracíme s fialovými pusami od borůvek zpátky na chatu, kde nás čeká poslední noc v Krakonošově království.
Ráno po snídaní a sbalení zavazadel si ještě stihneme zatančit a namalovat pár obrázků na Halloweenské párty a posilněni obědem se už vydáváme na poslední cestu směr autobus, který nás odveze zpátky domů.
Letošní pohádkové hory tedy končí, ale už teď se těšíme na příští horské cestování.